Yazarlar |
Doç. Dr. Bülent YILDIZ
Kastamonu Üniversitesi, Türkiye |
Ahmet Çetindaş
Hasan Kalyoncu Üniversitesi, Türkiye |
Özet |
Günümüzde tedarik zinciri içerisinde paydaşların iş birliği yapmaları temelgereklilikler arasında görülmektedir.Aynı tedarik zinciri içerisinde faaliyet gösteren firmaların birçok alanda iş birliği yaparak birbirlerinden öğrenmeleri ve bu şekilde yapacakları inovasyon faaliyetleri ile geliştirecekleri yeni ürünlerin daha yüksek performans göstereceği beklenmektedir. Bunun yanında literatür taraması sonucu tedarikçilerle yapılan inovasyon faaliyetlerinin tedarik zinciri performansını ve tedarik zinciri performansının yeni ürün performansını arttıracağı düşünüldüğünden inovasyon faaliyetlerinin yeni ürün performansı üzerindeki etkisinin tedarik zinciri performansı ile açıklanabileceği dolayısıyla bir aracı etkiden söz edilebileceği düşünülmüştür. Tedarikçilerle iş birliği yapmanın birçok yolu ve boyutu varken bu çalışmada iş birliği kapsamında KOBİ’lerin tedarikçileriyle yürüttükleri inovasyon faaliyetleri incelenmiş ve bu faaliyetlerin yeni ürün performansına ve tedarik zinciri performansına etkisi araştırılmıştır. Tedarikçilerle inovasyon faaliyetlerinin yeni ürün performansına etkisinde tedarik zinciri performansınınaracı rolü de ayrıca incelenmiştir. Çalışma için Hasan Kalyoncu Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Etik Kurulu’nun 6 Haziran 2020 tarihli 804.01-E.2006060005 sayılı kararına göre etik onay alınmıştır. İstanbul ve Gebze’de üretim yapan 156 KOBİ’den anket yolu ile veri toplanmış ve toplanan veriler yapısal eşitlik modeli kurularak analiz edilmiştir. Analiz neticesinde tedarikçilerle inovasyon faaliyetlerinin yeni ürün performansı ve tedarik zinciri performansı üzerinde anlamlı ve pozitif yönde bir etkiye sahip olduğu tespit edilmiştir. Dolayısıyla tedarikçileriyle inovatif faaliyetler yürüten KOBİ’lerin daha yüksek yeni ürün performansı ve tedarik zinciri performansı gösterdiği ispatlanmıştır. Ayrıca tedarik zinciri performansı yeni ürün performansını pozitif yönde etkilemenin yanında tedarikçilerle inovasyon faaliyetleri ve yeni ürün performansı arasındaki ilişkide aracı rolü olduğu bulgulanmıştır. Aracı rolü yeni bir yöntem sayılabilecek Process Makro yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. |
Anahtar Kelimeler |
Makale Türü | Özgün Makale |
Makale Alt Türü | Diğer hakemli ulusal dergilerde yayımlanan tam makale |
Dergi Adı | Turkish Studies - Social Siences |
Dergi ISSN | 2667-5617 |
Dergi Tarandığı Indeksler | EBSCO |
Makale Dili | Türkçe |
Basım Tarihi | 12-2020 |
Cilt No | 15 |
Sayı | 8 |
Sayfalar | 3781 / 3798 |
Makale Linki | https://turkishstudies.net/social-sciences |